Bij Grow Partners zijn we sterk in het verbeteren van de marge op verkoop.
Wat is marge? Wel het verschil tussen verkoopprijs enerzijds en kostprijs, dus materiaal en uren, anderzijds. Met deze marge betaal je jouw vaste kosten en wat overblijft is winst.
Hoe werken we hierop? We luisteren naar jouw verhaal en kijken naar het verhaal achter jouw data.
Als je veel data ter beschikking hebt, dan maken we onze klassieker: Marge Analyse, de bollen op het linker scherm.
Wat brengen we hiermee in kaart?
Op de horizontale as bekijken we de marge in procent: marge / verkoopprijs.
Op de verticale as bekijken de marge in absolute cijfers uitgedrukt in euro: verkoopprijs - kostprijs
De diameter van de bollen geeft weer hoeveel items verkocht werden.
Met deze 3 kunnen we al strategische keuzes gaan maken.
Wat is volgens jouw het best? 1. een hoge marge in procent of een 2. hoge marge in euro?
Idealiter de combinatie van de twee. Ik verklaar:
- Een hoge marge in Procent: aankoop prijs 10 cent, verkoopprijs 1 euro. 90% marge, maar je verdient in euro niets per verkoop, 90 cent.
- Een hoge marge in Euro: aankoopprijs 900 euro, verkoop prijs 999 euro. Hier heb je quasi geen marge, net geen 10%, maar je verdient wel 99€ per verkoop.
Idealiter hebben we dus een hoge marge in procent als in euro. Dit zie je meteen de positie van de bollen op de grafiek.
Hier moeten we de Top 5 goed marketeren, de 5 meest rechts en meest boven. De Next 6 tussen de 2 kaders, deze moeten we ontwikkelen. Hoe doen we dit? Werken op 3 aspecten van marge:
- Proberen duurder te verkopen
- Proberen meer te verkopen, wat impact kan hebben op punt 3
- Proberen goedkoper aan te kopen
Door deze analyse verscherpt de focus van de ondernemer en zullen we op termijn mooiere winsten zien. Uw verhaal en het verhaal achter uw cijfers, de combinatie is goud waard.